OBS, STARKA BILDER!

Denna frågan har varit aktuell sen så långt tillbaka jag kan minnas. Nämligen abort.

Rätt eller fel?
- Det beror på situationen, svarar jag då.

Hittade denna artikeln på Aftonbladet och jag fick läst om länder som har vettiga lagar.
Dessa länder är Polen, Cypern och Spanien.
"Tillåtet endast vid risk för kvinnans liv och hälsa, vid våldtäkt eller incest och vissa fosterskador. "

Det är det enda rätta.

 




http://www.aftonbladet.se/wendela/article13474514.ab

Konst Blogglista.se Personligt bloggar Personligt


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Postat av: Rania

Det tycker inte jag. Om jag inte vill ha ett barn, eller känner att ja inte klarar av det, även om det inte är "risk för mitt liv och hälsa, vid våldtäkt eller incest och vissa fosterskador". Vafan så jävla elakt mot barnet att låta en mamma som inte vill eller kan ta hand om det ändå föda fram det. Fyfan.



"ja lilla gumman, nu ska jag gå här med dig i minst 18 år fast att jag inte ville eller pallar, för att staten sa att jag måste". Kul. Stackars barn.

2011-08-16 Kl: 15:15:05
URL: http://raniamaria.eu/blog
Postat av: Mia

Usch vad hemskt!!

Jag tycker att abort ska finnas, jag skulle själv aldrig kunna tänka mig att göra abort men ett oösnkat barn kanske inte får det så lätt i livet?? Nä det är en riktigt svår fråga och det finns hur många svar som helst. Enligt mig är det upp till var och en att ta ställning till. Skulle det förbjudas skulle aborterna bara bli värre, och gå till på andra illegala sätt. DE SKULLE INTE FÖRSVINNA FÖR ATT DET FÖRBJUDS!



Bilderna du visar är riktigt otäcka....

2011-08-17 Kl: 09:12:41
URL: http://blogg.miavalgren.se
Postat av: F

Det är så svårt det där!



Finns ju tyvärr dem som blir gravid trots skydd, och oftast när man har skydd så är det ju för att man INTE vill ha barn!



Jag har själv två barn, två underbart fina barn :) Ingen av dem var planerade, men dem blev till vid rätt 'tillfällen' så för mig var det aldrig någon tvekan! Nu har jag skydd, för att jag inte vill ha fler barn, mina två räcker gott och väl, och då är jag endå ganska ung!



Men det finns inget skydd som faktiskt är 100%igt, och skulle jag bli gravid nu skulle jag ärligt inte veta vad jag skulle göra. Mår illa av tanken på abort men ibland måste man vara 'ego'. Att sätta ett barn till världen bara för att skyddet inte 'höll' och/eller för att slippa må dåligt över en abort (få hör hur fel det är) är ju inte heller det ultimata!

2011-08-17 Kl: 09:38:23
Postat av: Linn

Åh huäh vilka bilder. Abort är en så sjukt svår fråga.. Särskilt när det finns flera perspektiv att se det från. Bara utifrån hur man känner när man ser såna här bilder tänker man väl lätt att nej aldrig abort det är mord, typ. Men ur ett (mycket) större perspektiv är planeten redan överbefolkad så utan abort skulle det kanske vara ännu värre än det redan är.

Jag ser hur som helst inte dessa bilder som "döda barn" oavsett hur likt det är färdiga kroppar. Om jag skulle bli gravid nu och bestämma mig för att genomgå en abort tycker inte jag att jag har tagit livet av ett barn utan bara skjutit upp möjligheten lite. Tror inte en själ går till spillo, eller hur man ska säga, på grund av en abort. Den åker nog tillbaks dit den kom ifrån och kommer tillbaka senare om den får möjlighet. Typ.

2011-08-17 Kl: 11:36:22
URL: http://www.linnmickelsson.se
Postat av: Sosso

Jag tycker abort borde finnas. Visst, det kanske är hemskt och så, men det är bättre att man tar bort det om man inte kommer klara att ta hand om det bra, annars kommer ju ändå barnet inte ha ett bra liv, eller hur? Bättre att bespara det lidandet.

Sen tycker jag kanske det är lite sent att man kan ta abort ända tills vecka 20 (tror jag det är iaf). Det är ju nästan halva graviditets-tiden! Och barnet är nog lite mer än "bara" ett litet foster. Sen får man ju bara göra abort sent om man har riktigt bra anledningar till det, men ändå. Det är skrämmande hur tidigt ett barn får hjärna, utvecklar armar, händer, fötter osv.

2011-08-17 Kl: 13:55:35
URL: http://sosselito.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej Josefin!

Du har en rätt ovanlig syn på abort. Hur kommer det sig? Berätta!

2011-08-20 Kl: 23:36:43
Postat av: Monica Lann

BRA skrivet!

Som det är nu, har Sverige en oerhört abortliberal lagstiftning. Övriga Europa visar större återhållsamhet.

Eftersom vi alla vet hur barn blir till, borde en graviditet inte vara en total överraskning.

2011-08-23 Kl: 00:34:09
Postat av: Ema

jag tycker det är bra att vi har fri abort i sverige. det är inte rätt att unga kvinnor som inte ens gått ut skolan än ska behöva tvingas att ta hand om ett barn pga att skyddet inte hållit. det är barnet i fråga som kommer till skada när mamman själv bara är ett barn och inte klarar av att ta hand om det.



jag hatar den här frågan och jag minns att vi hade den uppe i en diskussion när jag gick på gymnasiet och det blev ett jävla liv i klassrummet, haha.



för övrigt så hittade jag din blogg alldeles nyss och tyckte det var kul att du lägger ut bilder på andras tatueringar!

2011-09-29 Kl: 10:43:06
URL: http://movingforthesakeofmotion.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag genomgick en abort just.

Det var ett säkert val, jag vet att jag ALDRIG hade varit kapabel till att ta hand om ett barn i min ålder. Visst var det ju eget fel, eget misstag och man ska ju ta hand om sina misstag. Men jag tkr man tar hand om dem lika mycket när man tar abort som när man föder barnet. Och aborten är jobbig, så man skall verkligen behöva vara stark till det.

Man gör det ju inte bara för sin egen skull, även för barnets.

2012-01-26 Kl: 11:16:11
Postat av: Jenny

Håller med dig fullständigt.
Man får ta ansvar för sina handlingar, det får man göra
i alla andra sammanhang så varför ej i detta?
Man har inte rätt att välja vem som ska dö eller leva.
Stackars barnet får inte en chans .
Finns en film på youtube som de som funderar på att göra abort
borde se. Den heter - the silent scream. Där kan ni se hur det stackars lilla barnet skriker i magen och försöker rädda sitt liv under en abort.

2014-07-22 Kl: 18:04:57

RSS 2.0