* Jag har en Sony NEX5 med 18-55mm objektiv

But I don't want it.
Köpte den igår, var helt sjukt uppjagad av att få testa den.
Men redan när jag skulle sätta batteriet i laddaren blev jag besviken.
Laddningstid - 5h.
Sådant besked fungerar inte hos en ivrig, haha.

Det finns bra saker med kameran, men jag tänker motivera varför jag inte inte vill ha den.
Notera att detta är hur JAG känner, jag är ingen proffsfotograf och var egentligen inte ute efter
just en sådan här kamera verkar det som. 



För få knappar
Jag antar att deras syfte är att ha så lite knappar som möjligt, men detta gör att den är så enkel att den blir svår.
Du har tre knappar som skall föra dig genom kameran om man bortser från av/på knappen och avtryckaren
etc. Det är två knappar vars funktioner ändras beroende på vart i menyn du befinner dig. Sen är det en
"ok" knapp eller vad man skall kalla det. Ibland skall bara bara klicka bakåt utan att godkänna en
inställning man precis gjort. Också rätt knasigt. Sedan har den upp, ner, höger och vänster knapp ofc.

Blixten

Den är kass, finns inte mycket mer att säga om den. Går inte ställa in den knappt och ah.
Den är fjuttig och liten och det är lätt att råka sätta handen framför.

Upphettad

Kameran hettar till ganska fort, blir varm alltså. Det börjar nästan rinna från händerna när
man använder den. Men annars är passformen och komporten rätt schysst i handen.

Inspelningen
När man ska byta till inspelning av film så börjar den spela in direkt. 
Man ändrar inställningarna medans man filmar kan man säga.
Dock är inställningarna från fotoläget kvar när man börjar spela in,
men det ser inte detsamma ut när du är i fotoläget. 

Fokusen
Man måste ha ett bra avstånd ifrån motivet innan man kan få bra fokus med medföljande objektiv.
I detta fallet 18-55mm. Den är kass på att byta fokuspunkt tyckte jag. Samt att bilderna ser inte bra ut när de
kommer upp på datorskärmen. Nu menar jag både de bilder jag fokuserat manuellt och även de jag har använt
auto focus med.

Dryg
Inte nog med att det tar 40år att ta sig till och från alla inställningar och funktioner, kameran laddar bilder väldigt
segt. Du tar ett kort, sen är displayen svart väldigt länge. Detta gör att man får svårt att fånga "moments" på bild.
Antingen flyter bilden ut helt eller så blir den bara väldigt suddig. Det FINNS inställningar för detta så att den tar
flera bilder samtidigt och lägger samman dessa till en skarp bild. Men innan du hunnit ställa in detta så är
ditt "moment" redan försvunnet.
Konst Blogglista.se Personligt bloggar Personligt


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0