* Recept: Säterknutar

Igår bakade jag bullar, men inte vilka bullar som helst.
Säterknutar var det som stod på menyn.

Jag älskar att köpa en färsk Säterknut från ICA ibland.
Dom är ju så fantastiskt goda! Men denna gången beslöt jag mig för att baka egna.

Jag gjorde om ett gammalt recept till ett lite smarrigare.

Ett tips:
Förbered gärna alla ingredienser, så det bara är att hälla i smeten/degen.
Eftersom det måste hålla sig varmt så är det bra att spara tid.
Blanda gärna samman socker, salt och kardemumma.
Bakpulver blandas alltid ihop med mjölet.

Säterknutar

Ingredienser

Bullar:
100 g jäst
6 dl mjölk
300 g rumsvarmt smör
2 dl socker
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
6 tsk kardemumma
2ägg
19-21 dl mjöl

Fyllning:
200 g mandelmassa
2 dl vaniljkräm
2 tsk vaniljsocker

Pensling:
Smält smör (Funkar med vatten, men blir godare med smör)
Strösocker


Gör såhär:

Smula ner jästen i en bunke.

Värm mjölken till 37 grader/fingervarmt och häll i bunken med jästen.
Rör om tills jästen löser sig.

Blanda mjölet med bakpulvret!
Tillsätt socker, salt, kardemumma, äggen, smöret (i klickar) och det mesta av mjölet med bakpulvret.

Arbeta ihop tills degen släpper någolunda från kanterna.
När den känns smidig, låt den då jäsa ca 40 minuter under duk.

Riv mandelmassan och rör den smidig med vaniljkräm och vaniljsocker.

Efter ca 40 minuter:
Dela degen i 2 delar och kavla ut varje del till en platta på ca 30x50 cm.
Kleta på fyllningen över halva plattan (längst med långsidan) och vik sedan över så måttet blir ca 15x50 cm.

Skär i 2-3 cm breda remsor, snurra var och en och vrid till en knut.
Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper.
Låt jäsa ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader.
Här får du tid till att diska!!

Efter ca 30 minuter:
Grädda bullarna mitt i ugnen under 6-8 minuter (varierar från ugn till ugn).

Pensla bullarna med smält smör (eller vatten) och doppa i socker innan servering.

Låt det smaka :D

Konst Blogglista.se Personligt bloggar Personligt


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Postat av: elin

Hahaha, såg bara rubriken först och jag tänkte direkt på någon sjukdom, de ser ut lite som en sjukdom också, fast gott på samma gång... Klurigt! :P

2010-03-12 Kl: 09:54:54
URL: http://guldarmband.wordpress.com
Postat av: Sandra drömkaka

Mmm så goda de här såg ut & med mandelmassa i, mums!

Nu vill jag ställa mej och baka direkt igen :D !

2010-04-09 Kl: 13:46:30
URL: http://dromkaka.blogg.se/

RSS 2.0